مقالات

مقایسه کفپوش خانگی وینیل و کاشی سرامیک

مقایسه کفپوش های خانگی وینیل و کاشی سرامیک

هرچقدر تکنولوژی تولید کفپوش خانگی وینیل پیشرفت می‌کند، تشخیص این کفپوش‌ها از کفپوش خانگی کاشی و سرامیکی سخت‌تر می‌شود. وینیل به‌خوبی می‌تواند شبیه کاشی سرامیک عمل کند، اما در عین حال مزایای دیگری هم دارد که کاشی سرامیک از آن بی‌بهره هستند. اگر قصد عوض‌کردن کفپوش خانه خود را دارید، ما شما را در انتخاب بین وینیل و کاشی سرامیک کمک می‌کنیم.

کفپوش وینیل چیست؟

کفپوش خانگی وینیل یک کفپوش مصنوعی است. این پوشش معمولاً از چهار لایه تشکیل شده است. لایه پایینی عموما از چوب پنبه یا فوم است و طوری طراحی شده است که به‌عنوان زیرسازی برای کفپوش خانگی وینیل عمل کند و نیاز به نصب زیرساز را حذف نماید. علاوه بر این، این لایه به‌عنوان یک بالشتک عمل می‌کند تا راه‌رفتن روی زمین را راحت‌تر کرده و یک مانع صوتی برای جلوگیری از سر و صدا ایجاد نماید.

در بالای لایه زیرین، لایه ضد‌آب قرار دارد (با فرض این‌که از وینیل ضد‌آب استفاده می‌کنید). این لایه به گونه‌ای طراحی شده است که رطوبت را بدون تورم یا به‌خطر انداختن یکپارچگی کفپوش جذب می‌کند. خود لایه ضد‌ آب دو نوع دارد: WPC، ساخته‌شده از چوب و پلاستیک، و SPC، ساخته‌شده از سنگ و پلاستیک.

در بالای لایه ضد آب، لایه طراحی قرار‌دارد که دارای یک تصویر چاپ‌شده با وضوح بالا به انتخاب شما است. بسیاری از لایه‌های فوقانی کفپوش خانگی وینیل شبیه به چوب، مرمر، سنگ و سایر مواد درجه یک طراحی می‌شوند.

در نهایت، لایه سایش در بالای کفپوش خانگی وینیل قرار‌گرفته و از آسیب‌دیدن کفپوش جلوگیری می‌کند. مناطق پرتردد به یک لایه سایش ضخیم برای حفظ طول عمر طولانی نیاز دارند، درحالی‌که مناطق با تردد کمتر، نیاز به لایه سایش ضخیم ندارند.

کفپوش وینیل لوکس ممکن است حتی بیش از چهار لایه داشته باشد. این کفپوش‌ها معمولاً از شش تا هشت لایه تشکیل شده‌اند.

کفپوش خانگی کاشی و سرامیکی چیست؟

کاشی‌های سرامیکی معمولاً از خاک رس، تالک و ماسه ساخته می‌شوند که به نسبت مناسبی ترکیب شده‌اند. آنها سبک وزن هستند. کفپوش خانگی کاشی و سرامیکی با کنار هم قرار‌دادن و چسباندن این کاشی‌ها بر روی زمین ساخته می‌شوند. این نوع کفپوش مقاومت بالایی دارد، اما ممکن است ترک بخورد.

کفپوش خانگی وینیل

تفاوت‌های اصلی کفپوش‌های خانگی وینیل و کاشی سرامیک

برای این‌که تفاوت بین کفپوش‌های خانگی وینیل و کاشی سرامیک را به خوبی متوجه شوید، باید از جنبه‌های مختلف ظاهر و سبک، دوام و پایداری، تاثیرات محیطی، نصب و هزینه آنها را با هم مقایسه کنیم.

تفاوت‌های نصب

کفپوش سرامیکی پس از نصب برای سال‌ها دست نخورده باقی می‌ماند. این درحالی است که روند مد و طراحی به سرعت در حال تغییر است. نصب و برداشتن کفپوش سرامیکی گران و زمان‌بر است و همچنین، نیاز به زیرسازی دارد. اگر تا بحال کفپوش سرامیکی  را نصب کرده باشید، می‌دانید چقدر کار کثیف و زمان‌بری است. فرآیند نصب چند روز طول می‌کشد، اما تمیزکاری ممکن است هفته‌ها ادامه داشته باشد. حتی تعویض تعداد کمی از کاشی‌ها نیز نیاز به دوغاب، چکش و ابزار دارد.

در مقابل، کفپوش‌های وینیل تنوع باورنکردنی از نظر طرح، رنگ و سبک دارند و به خوبی با هر خانه‌ای تطبیق پیدا می‌کنند. در عین حال، نصب و برداشتن کفپوش خانگی وینیل لوکس با تغییر مد بسیار آسان است. این کفپوش‌ها نیازی به ریزسازی ندارند، چون لایه زیرین آنها برای زیرسازی در ساختار کفپوش قرار گرفته است. بنابراین به راحتی برداشته و یا نصب می‌شوند. همچنین در صورت لزوم می‌تواند آنها را جداکرده و دوباره نصب کرد. نصب کفپوش وینیل آن‌قدر ساده است که هر فرد آماتوری با استفاده از یک راهنمای خوب می‌تواند به کفپوش را نصب کند.

تفاوت در دوام و پایداری

مهمترین ویژگی کفپوش سرامیکی مقاومت بالای آن است. اما در عین حال این کفپوش انعطاف کمی دارد  و به مراتب بیشتر مستعد ترک و آسیب‌های دیگر است.

در مقابل کفپوش خانگی وینیل دارای یک لایه رویی بسیار بادوام است و به دلیل انعطاف‌پذیری بیشتر، کمتر در معرض ترک خوردن و شکستن است. این نوع کفپوش تا حدی نیروی اجسام سنگین را جذب و دفع می‌کند.

با این حال، اگر بخواهیم جمع‌بندی کنیم، وینیل مقاومت سرامیک را ندارد و دوام سرامیک بیشتر از کفپوش خانگی وینیل خواهد بود. اما انواع با کیفیت و لوکس وینیل، از نظر مقاومت تا حد زیادی بهبود‌‌ یافته‌اند.

تفاوت در اثرات زیست محیطی

سرامیک قابل بازیافت نیست و به همین دلیل به طبیعت آسیب وارد می‌کند. اما کفپوش‌های وینیل معمولا قابل بازیافت هستند و حتی می‌توان آنها را از مواد بازیافتی ساخت.

تفاوت در قیمت

بسته به اندازه، رنگ و کیفیت کاشی‌ها، کفپوش‌های سرامیکی بسیار گران‌تر از وینیل هستند.  اما وینیل نه تنها ارزان‌تر از سرامیک است، بلکه ارزش بسیار بالاتری را نیز ارائه می‌دهد. با این حال این واقعیت انکار ناپذیر است به به دلیل مقاومت بالای سرامیک و طبیعی بودن آن، افراد زیادی تمایلبه خرید کاشی سرامیک دارند.

تفاوت در ظاهر و راحتی

ظاهر کفپوش خانگی وینیل می‌تواند تا حد زیادی مانند سرامیک باشد، اما در عین حال می‌تواند طرح‌ها و رنگ‌های بسیار متنوع دیگری را نیز داشته باشد. اما از نظر راحتی استفاده و قدم برداشت بر روی آن، مطمئنا وینیل از سرامیک بهتر است. کفپوش خانگی وینیل صدای زیادی تولید نمی‌کند و انعطاف‌پذیری بیشتری را ارائه می‌دهد. در صورت افتادن جسم سخت بر روی کفپوش، احتمال شکستن سرامیک بسیار بیشتر از وینیل است. وینیل ضربه‌ها را جذب کرده و به همین دلیل راه رفتن بر روی آن ساده‌تر است.

با این حال این نوع کفپوش نسبت به سرامیک نیاز به نگهداری بیشتری دارد و باید پولیش شده و تمیز گردد.

کفپوش مناسب کدام است؟

همان‌طور که در مقایسه کفپوش های خانگی وینیل و کاشی سرامیک دیدید، کفپوش‌های خانگی وینیل مزیت‌های بسیار بیشتری نسبت به سرامیک ارائه می‌دهند. آنها ارزان‌تر، زیبا‌تر، راحت‌تر و سازگار با محیط هستند. با این حال، نکته غیر قابل انکاری که در این‌جا وجود دارد این است که کفپوش‌های سرامیکی مطمئنا مقاومت و دوام بالاتری در برابر انواع وینیلی دارند و نیاز به نگهداری کمتری هم دارند. رنگ سرامیک معمولا تغییر نمی‌کند و ویژگی‌های محیطی تاثیری بر آن ندارند. اما در مورد وینیل ممکن است چنین چیزی صادق نباشد. به‌عبارت دیگر، کفپوش‌های خانگی وینیلی اگر با کیفیت خوبی ساخته نشوند، در گذر زمان دچار تغییر رنگ شده و سریع‌تر از سرامیک از بین می‌روند.

سخن آخر

کفپوش های خانگی وینیل در بسیاری از موارد نسبت به سرامیک بهتر هستند. اگرچه آنها از مواد مصنوعی ساخته شده‌اند اما قابل بازیافت‌ هستند. این در حالی است که سرامیک که از مواد طبیعی ساخته‌شده، غیرقابل بازیافت است. اگر قصد خرید یک کفپوش مناسب و مقرون‌به صرفه را دارید ما کفپوش خانگی وینیل را به شما توصیه می‌کنیم. با این حال بهتر است برای مناطقی مانند حمام و سرویس بهداشتی از سرامیک استفاده نمایید.

Rate this post

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *