مقالات

مهم‌ترین نکاتی که برای انتخاب کفپوش برای مغازه باید بدانید

انتخاب-کفپوش-مغازه-01

معرفی بهترین کفپوش برای مغازه

کفپوش برای مغازه یکی از مهم‌ترین اجزایی است که باید در انتخاب آن بسیار دقت کرد. اگرچه کفپوش‌ها برای هر نوع فضا و ساختمانی اهمیت بسیار زیادی دارند؛ ولی اهمیت کفپوش برای مغازه به‌ویژه ازاین‌جهت است که در تجربۀ مشتری از خرید در این مکان به طور مستقیم تأثیر می‌گذارد.

به همین دلیل علاوه بر مقاومت و متناسب بودن با نوع کاربری مغازه و دکوراسیون آن، کفپوش مغازه باید به شکلی انتخاب شود که برای مشتری‌ها هم مناسب و کاربردی باشد.

به همین خاطر در این مقاله تلاش می‌کنیم به توضیح انواع کفپوش فروشگاهی، ویژگی‌های هر کفپوش و کاربرد آن در انواع فروشگاه‌ها و مغازه‌ها را توضیح دهیم. در ادامه با ما همراه باشید تا با انواع کفپوش‌های مناسب برای انواع مغازه‌ها و فروشگاه‌ها آشنا شوید.

چطور یک کفپوش مناسب برای مغازه انتخاب کنیم؟

برای انتخاب یک کفپوش مناسب برای مغازه و فروشگاه خود ابتدا باید انواع کفپوش‌ها و ویژگی‌های آن‌ها را بشناسید. به‌طورکلی کفپوش‌ها را به دو شکل دسته‌بندی می‌کنند.

  • کفپوش‌ها بر اساس عملکرد و کاربردشان در فضاهای گوناگون به انواع مختلفی تقسیم‌بندی می‌شوند. برای مثال کفپوش‌های ورزشی، کفپوش‌های بیمارستانی، کفپوش‌های اداری، کفپوش‌های مناسب فضای تأسیساتی، کفپوش‌های فروشگاهی، کفپوش‌های شهری و… .
  • کفپوش‌ها را بر اساس جنس و مواد و مصالح به‌کاررفته در آن‌ها هم تفکیک می‌کنند. ازجمله کفپوش‌های رزینی، کفپوش‌های منسوج، کفپوش‌های سرامیکی، کفپوش‌های چوبی و… .

کفپوش مناسب برای مغازه در گروه کفپوش‌های فروشگاهی قرار می‌گیرند. باتوجه‌به ویژگی‌های فضاهای فروشگاه‌ها، جنس‌های خاصی از انواع کفپوش‌ها را متناسب با نوع مغازه، کاربری آن، مشتریان بالقوه و دکوراسیون مدنظر می‌توان استفاده کرد.

برای مثال کفپوشی که برای یک مغازۀ جواهرفروشی استفاده می‌کنید کاملاً با کفپوش یک خواروبارفروشی متفاوت است؛ زیرا مشتریان آن‌ها، سطح انتظارات از این دو مغازه، نوع کالاها و میزان استفاده از آن‌ها و… در آن‌ها متفاوت است و کفپوش مناسب مغازه هم متفاوت خواهد بود.

به همین دلیل در ادامه به توضیح سه نکتۀ مهم می‌پردازیم که در انتخاب یک کفپوش مناسب مغازه به شما کمک می‌کند.

1.       دکوراسیون فروشگاه:

دکوراسیون کلی مغازۀ یا فروشگاه شما اولین و مهم‌ترین عامل برای انتخاب کفپوش مناسب است. همان‌طور که پیش‌تر هم اشاره کردیم، کفپوشی که برای یک مغازه جواهرفروشی انتخاب می‌شود با کفپوشی که برای یک خواربارفروشی انتخاب می‌شود کاملاً متفاوت است.

در یک خواروبارفروشی کالاهایی با وزن متفاوت و حجم و تعداد زیاد جابه‌جا می‌شود. به همین خاطر کفپوشی برای این فضا برای این مغازه باید انتخاب شود که در اثر کشیدن لوازم و قفسه‌ها یا قرارگرفتن یخچال سنگین و… سریع خراب نشود. درعین‌حال کفپوشی که برای مثال برای یک قصابی انتخاب می‌شود کاملاً از کفپوش خواروبارفروشی متفاوت است؛ اگرچه بین این دو نوع مغازه شباهت‌هایی هم وجود دارد.

2.       نوع مشتریان و میزان رفت‌وآمد:

هرچه مشتریان بیشتری در مغازه و فروشگاه شما تردد کنند، باید کفپوشی را انتخاب کنید که مقاومت بیشتری در برابر ساییدگی داشته باشد. همچنین نوع مشتریان شما هم عامل مهمی در انتخاب کفپوش مناسب مغازۀ شما هستند.

فرض کنید شما یک مغازۀ اسباب‌بازی‌فروشی دارید. به همین خاطر به طور معمول بچه‌هایی در سنین مختلف به مغازۀ شما می‌آیند. در چنین شرایطی کفپوشی باید انتخاب کنید که علاوه بر هماهنگی با دکوراسیون مغازۀ شما، مناسب رفت‌وآمد کودکان هم باشد؛ زیرا احتمال بدو، بدو و افتادن بچه‌ها در چنین مغازه‌ای بسیار بیشتر از یک مغازۀ فروش عطر و ادکلن است.

اگر شما صاحب یک لباس‎فروشی هستید که مشتریان بسیاری تردد می‌کنند، باید کفپوشی انتخاب کنید که برای مدت طولانی در برابر حجم رفت‌وآمد مشتریان بتواند کیفیت و دوام خود را حفظ کند.

3.       تمیزکردن آسان کفپوش فروشگاهی:

یکی دیگر از نکات بسیار مهم در انتخاب کفپوش مناسب برای مغازه و فروشگاه این است که بتوانید متناسب نوع کارتان آن را تمیز کنید. تمیزی و پاکیزگی محیط ازجمله چیزهایی است که به‌راحتی در قضاوت مشتری برای خریدکردن یا نکردن از شما تأثیر می‌گذارد.

ممکن است مغازۀ شما با مواد غذایی و اجناسی سروکار داشته باشد که لازم است شما روزانه چند بار کفپوش‌ها را بشویید. به همین خاطر نیاز به کفپوشی دارید که به‌خوبی بتواند در برابر رطوبت و مواد شوینده دوام بیاورد.

کفپوش برای مغازه

انواع کفپوش برای مغازه

در اینجا به معرفی انواع کفپوش‌هایی می‌پردازیم که باتوجه‌به نکات گفته شده در بخش قبل مناسب مغازه و فروشگاه‌ها هستند.

کفپوش‌های سنگ و سرامیک

کفپوش‌های سنگی و سرامیکی ازجمله کفپوش‌هایی هستند که به‌ویژه در بین فروشگاه‌هایی که اجناس و کالاهای لوکش به فروش می‌رسانند بسیار طرفدار دارند.

کفپوش‌های سنگی هم زیبایی خیره‌کننده‌ای دارند و هم از قدمت و اصالت برخوردارند. به همین دلیل از آن‌ها می‌توان هم در دکوراسیون‌های مدرن و هم کلاسیک استفاده کرد. کفپوش‌های سنگی اغلب از سنگ‌های مرمریت، گرانیت، بازالت، تراورتن و… هستند.

ازجمله ویژگی‌های کفپوش سنگ می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • طرح و رنگ‌های طبیعی و منحصربه‌فرد
  • ضخامت و مقاومت بالا
  • نیاز به مراقبت دقیق برای حفظ دوام و کیفیت آن‌ها
  • قیمت بسیار بالا
  • نامناسب برای استفاده در مکان‌های با رفت‌وآمد زیاد

البته کفپوش‌های سنگی بسیار گران‌قیمت هستند و به همین خاطر افراد بسیاری از سرامیک‌های جدید که مشابه سنگ پرداخت و ساخته شده‌اند استفاده می‌کنند.

ازجمله ویژگی‌های کفپوش سرامیک می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • قیمت مناسب نسبت به سنگ
  • تنوع در طرح و رنگ
  • مقاومت در برابر سایش و خط‌وخش
  • ضدآب و رطوبت و شستشوی آسان
  • مقاومت پایین نسبت به ضربه
  • لغزنده بودن سطح کار

کفپوش لمینت

کفپوش‌های لمینت یکی از پرکاربردترین نوع کفپوش‌های امروزی هستند. مهم‌ترین ویژگی این کفپوش‌ها نصب بسیار آسان آن‌ها است. این ویژگی باعث می‌شود به‌راحتی آن را روی هر سطحی نصب و استفاده کرد.

نکتۀ مهم در استفاده از کفپوش‌های لمینت این است که درجۀ سایش آن‌ها را باید در نظر گرفت. این کفپوش‌ها تا در کلاس AC1 تا AC5 تقسیم‌بندی می‌شوند که برای محیط‌های فروشگاهی کفپوش‌های لمینتی با بالاترین درجۀ سایش بسیار مناسب است.

ازجمله ویژگی‌های کفپوش لمینت می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • نصب بسیار آسان
  • مقاومت بالا در برابر رطوبت، ساییدگی و خط‌وخش
  • قیمت بسیار مقرون‌به‌صرفه نسبت به کفپوش‌های چوبی
  • شستشوی آسان

کفپوش وینیلی

کفپوش‌های وینیلی از دیگر کفپوش‌هایی هستند که در یک قرن اخیر استفاده از آن‌ها بسیار رایج شده است. این کفپوش‌ها را به کفپوش‌های PVC هم می‌شناسند؛ زیرا ماده اصلی تشکیل‌دهندۀ آن‌ها پلی وینیل کلراید (polyvinyl chloride) است که به‌اختصار PVC خوانده می‌شود.

وجود این ماده باعث شده تا این کفپوش ویژگی‌هایی داشته باشد که آن را به یک کفپوش مناسب برای مکان‌هایی مانند مغازه‌ها و فروشگاه‌ها تبدیل کرده کند.

ازجمله ویژگی‌های کفپوش وینیلی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • قیمت مقرون‌به‌صرفه
  • مقاومت خوب نسبت به رطوبت، الکتریسیته، ساییدگی و خط‌وخش
  • قابلیت شستشوی آسان
  • نصب راحت و سریع و نگه‌داری آسان
  • عایق حرارت و صدا
  • تنوع در طرح و رنگ
  • سازگار با محیط‌زیست

کفپوش اپوکسی

کفپوش‌های اپوکسی یا پولی یورتان هم ازجمله کفپوش‌هایی هستند که انواع مختلفی آن‌ها را در ساختمان‌ها، ادارات، مراکز صنعتی و همچنین در فروشگاه‌ها و مغازه‌ها می‌توان اجرا کرد. اگرچه این نوع کفپوش ویژگی‌های منحصربه‌فرد بسیاری دارد؛ اما اجرای آن بسیار تخصصی است تا بتواند بهترین کیفیت را داشته باشد.

کفپوش اپوکسی به دلیل اجرای یک‌تکه و بدون درزی که دارد می‌توان به‌راحتی تمیز کرد. در ادامه به برخی ویژگی‌های این کفپوش می‌پردازیم:

  • مقاومت در برابر سایش و خط‌وخش، لغزندگی، رطوبت و جرم
  • اجرای متنوع در رنگ، طرح و دوام متناسب با محیط
  • طول عمر زیاد
  • هزینۀ اجرای بالا

سخن آخر

اگرچه هزینۀ کفپوش‌ها متناسب نوع آن‌ها متفاوت خواهد بود؛ اما به‌خاطر داشته باشید کفپوش مهم‌ترین بخش از مغازه و فروشگاه شما است که مشتری نه‌تنها آن را می‌بیند؛ بلکه با راه‌رفتن روی آن، آن را حس می‌کند. به همین دلیل کفپوش ارزان مغازه ممکن است کیفیت کافی را نداشته باشد و برای مشتری که از مغازۀ شما بازدید می‌کند، یک تجربۀ ناخوشایند به جا بگذارد.

شما از انتخاب کفپوش برای مغازه یا فروشگا خود چه تجربه‌ای دارید؟ لطفاً در بخش نظرات از توصیه‌ها و تجربه‌هایتان در انتخاب کفپوش برای ما بنویسید.

سوالات متداول

+ بهترین کفپوش برای مغازه چه نوع کفپوش هایی هستند؟

کفپوش‌ها را بر اساس جنس و مواد و مصالح به‌کاررفته در آن‌ها از هم تفکیک می‌کنند. ازجمله کفپوش‌های رزینی، کفپوش‌های منسوج، کفپوش‌های سرامیکی، کفپوش‌های چوبی و… .
کفپوش مناسب برای مغازه در گروه کفپوش‌های فروشگاهی قرار می‌گیرند. باتوجه‌به ویژگی‌های فضاهای فروشگاه‌ها، جنس‌های خاصی از انواع کفپوش‌ها را متناسب با نوع مغازه، کاربری آن، مشتریان بالقوه و دکوراسیون مدنظر می‌توان استفاده کرد.
کفپوش‌های سنگ و سرامیک
کفپوش لمینت
کفپوش وینیلی
کفپوش اپوکسی

+ ویژگی های کفپوش وینیل برای مغازه چیست؟

- قیمت مقرون‌به‌صرفه
- مقاومت خوب نسبت به رطوبت، الکتریسیته، ساییدگی و خط‌وخش
- قابلیت شستشوی آسان
- نصب راحت و سریع و نگه‌داری آسان
- عایق حرارت و صدا
- تنوع در طرح و رنگ
- سازگار با محیط‌زیست

4.6/5 - (10 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *