دسته‌بندی نشده, مقالات

کفپوش مناسب آشپزخانه جدید (2023) چه ویژگی هایی باید داشته باشد؟

کفپوش مناسب آشپزخانه

کفپوش مناسب آشپزخانه چه ویژگی هایی باید داشته باشد؟

کفپوش مناسب آشپزخانه وظایف زیادی بر عهده دارد. این کفپوش باید در برابر رفت ‌و آمد زیاد پایداری داشته و نسبت به لکه‌ها کاملا مقاوم باشد. برای انتخاب کفپوش مناسب آشپزخانه باید چندین ویژگی‌ را با هم در نظر بگیرید. استحکام، راحتی نصب، زیبایی و مقاومت در برابر مواد شیمیایی و رطوبت برخی از این ویژگی‌ها هستند.

کفپوشی که انتخاب می‌کنید باید از نظر ظاهری هم با آشپزخانه شما سازگار باشند.

ما در این مقاله، ویژگی‌های کفپوش مناسب آشپزخانه را بررسی می‌کنیم.

کفپوش مناسب آشپزخانه از لحاظ استحکام

کفپوش خانگی و منزل، معمولا با کفپوش مناسب آشپزخانه متفاوت است. چیزی که با آن کف آشپزخانه خود را می‌پوشانید باید بسیار مقاوم‌تر از کفپوش اتاق باشد. همواره احتمال افتادن قابلمه‌، ماهیتابه و سایر وسایل سنگین بر روی کفپوش آشپزخانه وجود دارد و با توجه به رفت ‌و آمد زیاد، کفپوش در معرض استهلاک زودرس قرار می‌گیرد. انتخاب یک کفپوش با استحکام بالا، می‌تواند شما را از مشکلات و آسیب‌های احتمالی حفظ کند.

کفپوش‌های زیر به ترتیب بیشترین مقاومت را دارند و از هر نظر برای آشپزخانه مناسب هستند:

  • وینیل
  • سنگ
  • سرامیک
  • سیمان
  • کفپوش مشمع کف (Linoleum)

تاثیر کفپوش بر زیبایی و نمای آشپزخانه

کفپوش بخشی از آشپزخانه شماست، پس لازم است با سایر اجزای آن هماهنگ باشد. این هماهنگی هم از نظر رنگ و هم از نظر جنس و بافت باید در نظر گرفته ‌شود. انواع کفپوش با جنس‌های مختلف معمولا رنگ‌های متنوعی دارند. برای مثال رنگ‌های متعددی از یک کفپوش وینیل، سرامیک یا سنگ را می‌توانید پیدا کنید که با فضا و سایر رنگ‌های موجود در آشپرخانه سازگاری داشته باشد.

اگر آشپزخانه شما مدرن است،  بهتر است کفپوش آشپزخانه را از مواد طبیعی مانند سنگ یا چوب انتخاب کنید. یکی از اصول مدرنیته، استفاده از مواد و رنگ‌های طبیعی است. این روشِ طراحی، سعی دارد که سادگی و زیبایی طبیعت را وارد دکوراسیون داخلی کند. اگر برای کاهش هزینه‌ها نمی‌خواهید از کفپوش‌های طبیعی برای پوشاندن کف آشپزخانه استفاده کنید، می‌توانید انواع مصنوعی را پیدا کنید که ظاهری شبیه به چوب و یا سنگ داشته باشند.

نکته دیگری در ارتباط با ست‌کردن کفپوش مناسب آشپزخانه این است که کفپوش‌های چوبی، با میز و صندلی چوب مناسبت بیشتری دارند. با این حال، برخی از انواع لوکس و مات چوب وجود دارند که جا را برای انتخاب میز و صندلی‌های فلزی یا ترکیب چوب و فلز باز می‌کنند.

راحتی نصب و تعمیر

هرچقدر هم که جنس کفپوش را خوب انتخاب کنید و کفپوش مناسب آشپزخانه را از یک برند معتبر خریداری نمایید، باز هم احتمال آسیب به آن وجود دارد. پوشش کف آشپزخانه مرتبا در معرض چربی، آلودگی و رطوبت است. همچنین، سقوط اجسام سنگین مانند قابلمه ممکن است به آن آسیب بزند. پس باید نوعی از کفپوش را انتخاب کنید که نصب آن سخت نباشد. کفپوش‌های وینیلی معمولا نصب بسیار راحتی دارند و جداکردن آنها هم سخت نیست. این کفپوش‌ها در طرح‌های چوبی، سنگی و فانتزی وجود دارند. با این حال، لازم است این نکته را در نظر بگیرید که کفپوش وینیل به اندازه انواع سنگی و سرامیک مقاوم نیست.

کفپوش مناسب آشپزخانه

مقاومت کفپوش خانگی در برابر رطوبت و مواد شیمیایی

آشپزخانه پس از سرویس‌های بهداشتی، مرطوب‌ترین مکان خانه است. علاوه بر بخارِ آبِ فراوان ناشی از پخت مواد غذایی، کف آشپزخانه به‌طور مکرر با دستمال خیس تمیز شده و یا حتی گاهی آب گرفته می‌شود. این ویژگی‌ها با نصب یک کفپوش خانگی لوکس و یا نصب یک کفپوش خانگی ارزان منافات دارد. کفپوش مناسب آشپزخانه باید کاملا ضدآب بوده و در برابر مواد شیمیایی نیز مقاومت کند.

بر این اساس معمولا کفپوش‌های چوبی انتخاب مناسبی برای آشپزخانه نیستند و بهتر است از انواعی مانند وینیل، سنگ و سرامیک استفاده کنید. البته انواع جدیدی از کفپوش‌های چوبی مقاوم به آب در سال‌های اخیر راهی بازار شده‌اند که می‌توانید آنها را با دستمال مرطوب تمیز کنید. اما باز هم استفاده از آب، برای آبکشی سطح توصیه نمی‌گردد. کفپوش‌های وینیل کاملا ضد‌آب هستند و می‌توانید آنها را با شوینده چند منظوره، شیشه‌شور و حتی سرکه بشویید. اما هرگونه مواد شیمیایی را نمی‌توان بر روی وینیل به‎کار برد.

هزینه‌ها

مقرون‌به‌صرفه بودن نیز یکی دیگر از ویژگی‌های یک کفپوش مناسب برای آشپزخانه است. معمولا انواع وینیل و پرسلین از نظر هزینه مقرون‌به‌صرفه‌تر هستند و با توجه به دوام بالاتر، مدت بیشتری را برای شما کار خواهند کرد.

در میان انواع مختلف کفپوش مناسب آشپزخانه، انواع وینیلی بسیار مقرون‌به‌صرفه‌تر از انواع چوبی، سرامیک و سنگ هستند. آنها  با وجود  ارزان ‌بودن، ظاهری مشابه با سنگ و چوب را ارائه می‌دهند.

طول عمر زیاد

کف آشپزخانه در معرض استرس زیادی قرار دارد. کفپوش مناسب آشپزخانه باید طول عمر زیادی داشته باشد. مقاومت در برابر رطوبت و موارد شیمیایی و همچنین، استحکام، از جمله ویژگی‌هایی هستند که بر طول عمر کفپوش تاثیر می‌گذارند. کفپوش‌های وینیل معمولا 10 تا 20 سال عمر می‌کنند و انواع سرامیکی و سنگی عمر بسیار طولانی‌تری دارند.

راحتی

ویژگی دیگری که یک کفپوش مناسب آشپزخانه باید داشته باشد راحتی آن است. کفپوش‌هایی که خیلی سفت هستند، راحتی آنها کمتر است. برای مثال راه رفتن بر روی سنگ و کاشی کمتر از راه رفتن بر روی وینیل و چوب با احساس راحتی همراه است. علاوه بر این، سقوط وسایل و کودکان بر روی سطح سفتی مانند سنگ، آسیب‌های بیشتری ایجاد می‌کند اما از آنجا که وینیل دارای یک لایه جاذب فشار است، سقوط اجسام و افراد بر روی آن آسیب کمتری را وارد کرده و راه رفتن نیز بر روی آن ساده‌تر و نرم‌تر است.

چه کفپوشی را برای آشپزخانه انتخاب کنیم؟

بهتر است کفپوشی که برای آشپزخانه خود انتخاب می‌کنید اکثر ویژگی‌های ذکر‌شده را داشته باشد. دوام در برابر رطوبت و مقاومت از همه این ویژگی‌ها مهم‌تر هستند. اما نکته‌ای که درباره کفپوش مناسب آشپزخانه باید در نظر بگیرید این است که یک کفپوش به تنهایی تمام ویژگی‌های یک پوشش مناسب برای آشپزخانه را به‌طور کامل و در حد بالا ندارد. برای مثال مقاومت سنگ و سرامیک از وینیل بیشتر است، اما نصب آنها بسیار سخت بوده و قیمت زیادی هم دارند.

در مقابل کفپوش‌های وینیلی مقرون‌به‌صرفه و راحت هستند و نصب آنها هم آسان است، اما در برابر بسیاری از مواد شیمیایی و همچنین، حرارت بالا مقاوم نیستند. برای یک خرید مناسب، لازم است همه ویژگی‌ها را در نظر بگیرید و مناسب‌ترین مورد را انتخاب کنید. در سال‌های اخیر کفپوش‌های وینیل برای آشپزخانه بسیار محبوب شده‌اند. آنها از هر نظر برای یک استفاده معمول مناسب هستند. وینیل ضدآب است، مقاومت خوبی دارد، نصب آن راحت است، زیبا است و می‌توان آن را به راحتی تمیز کرد و همین ویژگی‌ها افراد بسیاری را به سمت خرید این نوع کفپوش متمایل می‌کند.

Rate this post

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *