مقالات

کفپوش وینیل چقدر مقاومت دارد؟

کفپوش وینیل

کفپوش وینیل چقدر مقاومت دارد؟

کفپوش وینیل نوعی کفپوش با هسته (core) پلیمری ساخته شده از «پلی وینیل کلراید» است که بیشتر به عنوان پی‌وی‌سی (PVC) شناخته می‌شود. اما پی‌وی‌سی تنها ماده تشکیل‌دهنده این پوشش‌ها نیست. کفپوش وینیل حداقل از چهار لایه تشکیل شده است. لایه زیرین از جنس چوب پنبه و فوم است که نقش زیرساز و ضربه‌گیر را دارد. لایه بالای آن هسته PVC است. اگر این لایه از کفپوش وینیل ترکیبی از پی‌وی‌سی و چوب باشد به آن WPC و اگر از سنگ (کربنات کلسیم) و پی‌وی‌سی ساخته شده باشد به آن SPC می‌گویند.

روی لایه PVC، لایه طراحی قرار گرفته است که طرح و رنگ کفپوش را مشخص می‌کند و در قسمت فوقانی آن یک لایه براق‌کننده و مقاوم به منظور ایجاد مقاومت در برابر خراش‌، لکه،  باکتری و همچنین بهبود ساییدگی کفپوش اعمال شده است.

اکنون که درباره کفپوش ساخته شده از وینیل و لایه‌های آن دانستید، بیایید مقاومت این کفپوش‌ها را بررسی کنیم.

ما در این مقاله مقاومت کفپوش وینیل را در برابر تغییرات دمایی، آب و رطوبت بررسی می‌کنیم و برخی نکات جانبی مرتبط با مقاومت را نیز می‌آوریم. پس تا انتهای این مقاله همراه ما باشید.

آیا کفپوش وینیل ضد آب است؟

کفپوش وینیل یک کفپوش ضد آب است؛ اما همچنان در معرض آسیب ناشی از آب زیاد یا رطوبت قرار داد. به عبارت دیگر نمی‌تواند این کف‌ها مرتبا با شلنگ شست و یا در آب به مدت زیاد غوطه‌ور کرد. علائم نفوذ آب در این کفپوش شامل تغییر رنگ (حالت کپک زده)، افزایش ضخامت، تاب‌خوردگی و بالا‌آمدن سطح کفپوش است. وقتی می‌گویند این نوع کفپوش ضد آب است به این معنا است که آب سطحی بر روی آن تاثیر نمی‌گذارد؛ پس در محل‌های مرطوب می‌توانید از آن استفاده کنید.

 اگر آب بر  روی کفپوش وینیل بریزد، می‌توانید آن را به‌راحتی توسط یک حوله و یا دستمال خشک کنید، اما اگر این رطوبت به لایه چوب پنبه‌ی زیرین برسد، ممکن است رشد کپک و مشکلات بعدی را به دنبال داشته باشد. با این حال کفپوش‌های جدید وینیل، تغییرات زیادی کرده‌اند و ممکن است برخی از انواع آنها که به در اندازه بزرگ و یکپارچه‌ای ارائه می‌شوند، هیچ راه نفوذی برای ورود آب به لایه‌های زیرین نداشته باشند. این کفپوش های ضد رطوبت می‌توانند به خوبی در مناطق مرطوب نصب گردند.

مقاومت کفپوش وینیل در برابر گرما و سرما

گرمای شدید می‌تواند به کفپوش وینیل آسیب برساند. برای مثال، قرار دادن تابه داغ، سیگار و اتو بر روی سطح آن، می‌تواند سبب ذوب‌شدن و تغییر رنگ این کفپوش‌ها شود. همچنین نباید از دستگاه‌هایی مانند بخارشوی برای تمیزکردن آنها استفاده کرد.

محدوده دمای جایی که کفپوش در آن نصب شده، نباید کمتر از 65 درجه فارنهایت (18 درجه سانتی‌گراد) و بیش از 80 درجه فارنهایت (26 درجه سانتی‌گراد) باشد و رطوبت نسبی نیز باید بین 30 تا 70 درصد، کنترل و حفظ شود.

نکته دیگر درباره دما و کفپوش وینیل این است است که برخلاف فرش که گرما را در خود نگه می‌دارد، وینیل گرمای زیادی را جذب نمی‌کند. به همین دلیل نیز در تابستان‌ها خنک باقی می‌ماند.

طول عمر کفپوش‌های وینیل چقدر است؟

با نصب حرفه‌ای و مراقبت منظم، معمولا کفپوش وینیل بسته به کیفیت محصول و نصب آن، 20 سال دوام می‌آورد. کفپوش وینیل در قالب‌های مختلفی از جمله تایل و تخته وجود دارد. به‌طور کلی، کفپوش ورق‌ای یا شیت وینیل بین 10 تا 20 سال دوام خواهد داشت، درحالی‌که کفپوش وینیل پلانک و تایل 15 تا 20 سال دوام دارد. ضخامت لایه رویی به شدت بر طول عمر کفپوش وینیل تأثیر می‌گذارد، بنابراین هنگام خرید به این جزئیات توجه کنید. نصب، نگهداری و میزان استفاده و رفت و آمد نیز در طول این کفپوش‌ها نقش دارد.

برای افزایش حداکثری طول عمر کفپوش‌ وینیل، موارد زیر را رعایت نمایید:

  • کفپوش را خشک نگه‌دارید و در صورت خیس شدن، آن را با دستمال خشک کنید.
  • از شستن کفپوش با شلنگ و یا غوطه‌ور کردن آن در آب خودداری کنید.
  • از برخورد مواد تیز، برنده، بسیار داغ و بسیار سرد با سطح کفپوش جلوگیری نمایید.
  • خرید خود را از یک فروشنده معتبر انجام داده و جنس خوب و با کیفیتی را بخرید.
  • انواعی از کفپوش وینیل را انتخاب کنید که ضخامت لایه بالایی آنها زیاد است.
  • برای تمیزکردن کفپوش تنها از پاک‌کننده ملایم چندمنظوره، صابون مایع، اسید سیتریک، شیشه‌ پاک‌کن و سرکه استفاده کنید.

لایه رویی PUR کفپوش وینیل چیست؟

PUR لایه رویی کفپوش‌های وینیل جدید و باکیفیت است که وظیفه محافظت از آن را در برابر خط و خش و … برعهده دارد. PUR با استفاده از اشعه ماوراء بنفش ساخته شده و مولکول‌های پلی اوراتان موجود در آن به صورت متقاطع به هم متصل شده‌اند تا حداکثر مقاومت را ایجاد کنند. کفپوش‌های وینیلی که با استفاده از این روکش کاور شده‌اند، نیاز کمتری به پولیش داشته و نگهداری از آنها ساده‌تر است.

در مقابل، PU  نسخه ضعیف‌تر PUR است که از مولکول‌های سبک‌‌تر پلی‌اورتان ساخته شده است. این روکش‌ها نسبت به PUR ضعیف‌تر بوده و زودتر از بین می‌روند. همچنین نیاز به نگهداری و پولیش بیشتری دارند. هنگام خرید کفپوش ضد خط و خش وینیل، به روکش آنها دقت کنید.

آیا طریقه نصب کفپوش بر روی استحکام آن اثر دارد؟

نصب این کفپوش‌ها بر خلاف بسیاری از کفپوش‌های دیگر، بسیار ساده است. قطعات آنها معمولا با قفل کلیک، چسب یا قراردادن ساده آنها بر روی زمین نصب می‌شوند. هرچه تعداد قطعات نصب شده کمتر باشد و کفپوش یکپارچه نصب گردد، احتمالا استحکام آن نیز بیشتر خواهد بود. برخی از نکاتی که رعایت کردن آنها هنگام نصب می‌تواند سبب استحکام بیشتر شود، شامل موارد زیر هستند:

  • در صورت امکان قرنیزها را بردارید و پس از نصب کفپوش آنها را دوباره نصب کنید.
  • کفپوش‌ها را با مقدار کمی فاصله از دیوار نصب کنید. این فاصله امکان انقباض و انبساط را  برای کفپوش فراهم می‌کند.
  • زمین زیر کفپوش را کاملا صاف و یکدست کنید (مخصوصا در مورد سطوح سیمانی)
  • زمین را کاملا تمیز کنید تا در صورت استفاده از کفپوش‌ها چسبی، چشب آنها به خوبی بچشبد.

رعایت موارد بالا در نصب، نقش مهمی در استحکام نهایی کفپوش دارند. بدون رعایت این نکات، ممکن است کفپوش در اثر تغییرات دمایی ورم کرده، بشکند و یا از زمین جدا شود.

سخن آخر

کفپوش‌های وینیل یکی از انواع مصنوعی کفپوش هستند که با به سرعت در حال گسترش می‌باشند. مزایای فراوان، از جمله طرح و رنگ‌های بی‌پایان، هزینه کم و دوام بالا، آنها را به یک گزینه مناسب برای نصب در محل‌های مختلف تبدیل کرده است.

کفپوش وینیل Polyflor یکی از باکیفیت‌ترین کفپوش‌های وینیل ساخته شده است. شرکت Polyflor انواع کفپوش وینیل رولی،کفپوش وینیل تایل و کفپوش وینیل شیت را با کیفیت بالا تولید می‌کند.

Rate this post

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *