مقالات

کفپوش کانداکتیو اتاق عمل چیست و چرا محبوب است؟

کفپوش کانداکتیو اتاق عمل

چرا در بیمارستان‌ها کفپوش کانداکتیو اتاق عمل استفاده میشود؟

اتاق عمل یکی از مناطق حساس در بیمارستان‌ها محسوب می‌شود. هر روز پزشکان و بیماران زیادی در حال رفت و آمد در اتاق عمل هستند و تجهیزات الکترونیکی زیادی نیز برای انجام یک عمل جراحی مورد استفاده قرار می‌گیرند. انتخاب کفپوش اتاق عمل به دلیل ویژگی‌های خاص این فضاها از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است. در میان انواع کفپوش‌های بیمارستانی، کفپوش کانداکتیو اتاق عمل یکی از بهترین گزینه‌ها است که هم ساختار باکیفیتی دارد، هم می‌تواند تا چندین سال برای یک اتاق عمل کارایی داشته باشد؛ اما آیا می‌دانید که چرا کفپوش بیمارستانی کانداکتیو تا این حد محبوب است؟ در این مقاله قصد داریم دلیل استفاده از این کفپوش آنتی استاتیک را در اتاق عمل‌ها به شما توضیح دهیم.

چرا در بیمارستان‌ها کفپوش کانداکتیو اتاق عمل استفاده میشود؟

اهمیت انتخاب کفپوش مناسب برای اتاق عمل

اتاق عمل مکانی برای انجام اعمال جراحی مختلف است. هر روز پزشکان در این اتاق‌ها با پوشش‌های استریل و بهداشتی عمل جراحی بیماران را انجام می‌دهند. هر گونه آلودگی که در این فضاها وجود داشته باشد، می‌تواند باعث ایجاد عفونت در بیماران شود. بنابراین، آنتی باکتریال بودن کفپوش‌های اتاق عمل و امکان شستشوی آن‌ها از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است؛ اما این تنها ویژگی یک کفپوش اتاق عمل نیست.

کفپوش‌های بیمارستانی اتاق عمل باید بتوانند جریان‌های الکتریکی که در اثر عبور تخت بیمار، تجهیزات الکتریکی استفاده شده در حین عمل جراحی و … را در خود جذب کنند و مانع از انتقال آن به بیماران و همچنین پزشکان شوند. از این رو یکی از مهم‌ترین مشخصه‌های کفپوش اتاق عمل بیمارستان، آنتی استاتیک بودن آن‌ها است. در غیر این صورت کفپوش‌های بیمارستانی می‌توانند خسارات زیادی را به وجود آورند.

دلیل محبوبیت کفپوش کانداکتیو اتاق عمل چیست؟

شاید وجود جرقه‌های کوچک روی سطح زمین برای خانه‌های مسکونی و مراکز تجاری اهمیت زیادی نداشته باشد. این جرقه‌ها عملا غیر قابل مشاهده‌اند و هیچ خطر جانی و مالی را به دنبال نخواهند داشت. با این حال در فضاهای خاص مانند اتاق عمل، همین جرقه‌های کوچک می‌توانند خسارات زیادی را به بار آورند و حتی باعث به خطر انداختن جان بیماران و پزشک شوند. کفپوش آنتی استاتیک اتاق عمل، یکی از انواع کفپوش‌های بیمارستانی است که می‌تواند برای نصب در اتاق عمل‌ها مورد استفاده قرار گیرد.

یکی از انواع کفپوش‌های آنتی استاتیک، کفپوش کانداکتیو اتاق عمل است. این کفپوش‌ها مانند یک مدار بسته عمل می‌کنند و هر گونه جریان الکتریکی موجود در اتاق عمل را جذب کرده و مانع از انتشار آن می‌شوند. در زیر کفپوش‌های کانداکتیو سیم‌های مسی قرار داده می‌شوند تا این جریان الکتریکی به سیستم ارت منتقل شود و خطری برای افرادی که در حال فعالیت در اتاق عمل هستند، وجود نداشته باشد.

ویژگی‌های کفپوش کانداکتیو اتاق عمل

اگرچه مهم‌ترین دلیل استفاده از کفپوش کانداکتیو اتاق عمل، ایمنی آن در چنین فضاهایی است و می‌تواند جرقه‌های به وجود آمده در اثر جریان‌های الکتریکی را خنثی کند. با این حال این تنها ویژگی مثبت کفپوش‌های کانداکتیو نیست. این کفپوش‌ها می‌توانند به دلیل داشتن خصوصیات خاص به عنوان یکی از بهترین کفپوش‌های اتاق عمل شناخته شوند. از جمله ویژگی‌هایی که باعث شده تا این محصولات به‌عنوان بهترین گزینه برای اجرا در اتاق عمل‌ها شناخته شوند، عبارتند از:

·         جلوگیری از آسیب به تجهیزات الکترونیکی حساس اتاق عمل

کاهش تخلیه الکتریسیته در اتاق‌های عمل، خطر آسیب به تجهیزات الکترونیکی به حداقل می‌رساند. همانطور که می‌دانید در اتاق‌های عمل از دستگاه‌های پزشکی متعدد و گران قیمتی استفاده می‌شود که خرابی هر یک از آن‌ها باعث ایجاد خسارات جانی برای بیماران در حال عمل جراحی و خسارات مالی برای بیمارستان می‌شود. کفپوش کانداکتیو اتاق عمل به دلیل داشتن ساختار خاص و ضد الکتریسیته، می‌تواند از آسیب به تجهیزات الکترونیکی حساس جلوگیری کند.

کفپوش کانداکتیو اتاق عمل

·         ایمنی الکتریکی

تامین ایمنی بیماران و همچنین پزشکان و کادر درمان در اتاق عمل، یکی از وظایف اصلی بیمارستان‌ها است. به لطف کفپوش کانداکتیو اتاق عمل، می‌توان حداکثر ایمنی الکتریکی را در اتاق‌های عمل ایجاد کرد. به طوری که حتی با وجود تعدد تجهیزات الکتریکی در اتاق‌های عمل، باز هم هیچ خطری برای افراد حاضر در اتاق عمل وجود ندارد.

·         قابلیت شستشوی آسان

اتاق‌های عمل مکان‌های نسبتا پرتردد و البته پر از آلودگی هستند. احتمال افتادن وسایلی که در حین عمل به خود و مخاط بیمار آغشته شده‌اند روی زمین وجود دارد. در چنین شرایطی اگر کفپوش قابلیت شستشو نداشته باشد، ممکن است آلودگی باعث انتقال بیماری‌های مختلف شود. کفپوش کانداکتیو اتاق عمل در کنار داشتن خصوصیات عالی در زمینه تخلیه الکتریکی، می‌تواند قابلیت شستشوی آسانی نیز داشته باشد. می‌توان این کفپوش‌ها را با هر ماده شوینده‌ای تمیز کرد. در صورت نیاز امکان استریل و ضد عفونی کردن این کفپوش‌ها نیز وجود خواهد داشت.

·         مقاومت بالا در برابر وزن‌های بالا و سایش

در اتاق عمل باید تخت بیمار و همچنین سایر تجهیزات سنگ بیمارستانی قرار داده شوند. بنابراین، بسیار مهم است که کفپوش اتاق عمل مقاومت بالایی در برابر فشار داشته باشد. خوشبختانه کفپوش‌های کانداکتیو به واسطه داشتن مقاومت بالا در برابر وزن و فشار، می‌توانند بدون هیچ مشکلی در اتاق‌های عمل نصب شوند و تا چندین سال کارایی داشته باشند. مقاومت کفپوش‌های کانداکتیو در برابر سایش نیز بسیار بالاست. به همین خاطر حتی در بیمارستان‌های دولتی که تردد در اتاق‌های عمل زیاد است، باز هم کفپوش‌های کانداکتیو می‌توانند مقاومت خوبی از خود نشان دهند.

·         آنتی باکتریال

اگرچه قابلیت شستشوی کفپوش‌های اتاق عمل یکی از مهم‌ترین مشخصه‌های آن هاست؛ اما اگر کفپوش‌های آنتی استاتیک اتاق عمل خاصیت آنتی باکتریالی نداشته باشند، نمی‌توانند برای اتاق‌های عمل مورد استفاده قرار گیرند. یکی از مشخصه‌های کفپوش کانداکتیو بیمارستانی، آنتی باکتریال بودن آن است. این کفپوش‌ها می‌توانند مقاومت بالایی در برابر رشد میکروب‌ها و میکروارگانیسم‌های مضر داشته باشند. از این رو حتی اگر با شستشوی مداوم کفپوش‌های اتاق عمل، امکان حذف میکروارگانیسم‌های مختلف وجود نداشته باشد؛ می‌توان از مزیت آنتی باکتریال بودن این کفپوش‌ها بهره‌مند شد.

کفپوش کانداکتیو اتاق عمل

·         هزینه پایین برای اجرا

اگرچه کفپوش کانداکتیو اتاق عمل نسبت به برخی از کفپوش‌های ساده و معمولی قیمت بالاتری دارد؛ اما با توجه به خصوصیات و ماندگاری بالای آن، می‌توانیم بگوییم که هزینه خرید و اجرای کفپوش‌های کانداکتیو بسیار پایین است. از این رو می‌توان با خیالی راحت کفپوش‌های کانداکتیو بیمارستانی را تهیه و برای اتاق‌های عمل مورد استفاده قرار داد.

·         ضد حریق و آتش‌سوزی

آتش‌سوزی در اتاق عمل نه تنها می‌تواند به تجهیزات داخل اتاق عمل آسیب زیادی وارد کند، بلکه نگرانی‌های جانی زیادی را نیز به‌همراه خواهد داشت. از طرفی تجهیزات الکتریکی موجود در اتاق عمل، ریسک آتش سوزی را افزایش می‌دهند. کفپوش بیمارستانی کانداکتیو، از جمله کفپوش‌های ضد حریق است که می‌تواند در برابر آتش‎سوزی از خود مقاومت بالایی نشان دهد. از این رو از جنبه نیز کفپوش‌های کانداکتیو بسیار مقاوم هستند و مقاومت بالایی در برابر حرارت خواهند داشت.

سخن پایانی

کفپوش کانداکتیو اتاق عمل، یکی از رایج‌ترین کفپوش‌های بیمارستانی است که در این مقاله در مورد آن صحبت کردیم. دلیل محبوبیت این کفپوش‌ها، جذب الکتریسیته و عدم انتقال آن به تجهیزات الکترونیکی است. به همین خاطر این کفپوش‌ها ایمنی را در محیط‌های حساس اتاق عمل با تجهیزات الکترونیکی حساس بالا می‌برند. سایر ویژگی‌های این کفپوش بیمارستانی نیز شامل ایمنی الکتریکی، آنتی باکتریال بودن، ضد حریق و آتش سوزی و … است که در این مقاله در مورد آن‌ها با شما صحبت کردیم.

Rate this post

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *