مقالات

انواع کفپوش وینیل

انواع کفپوش وینیل 1

انواع کفپوش وینیل

انواع کفپوش وینیل در حال تبدیل‌شدن به یک گزینه محبوب در همه جای دنیا هستند؛ زیرا به‌راحتی تمیز می‌شوند، ظاهری چشم‌نواز ارائه می‌دهند، متنوع و بسیار هم مقرون به صرفه هستند. این کفپوش‌ها از چند لایه تشکیل شده‌اند که لایه اصلی یا همان «هسته» آنها، از PVC است.

اگر می‌خواهید ظاهری زیبا از سنگ یا چوب در خانه خود داشته باشید و در عین حال به چیزی همه‌کاره‌تر و مقرون‌به‌صرفه‌تر از این مواد طبیعی نیاز دارید، انواع کفپوش وینیل یک گزینه عالی است!

سه نوع اصلی از کفپوش های وینیل وجود دارد:

  • LVP (پلانک وینیل لوکس) که به آن «کفپوش وینیل شیت» گفته می‌شود
  • LVT (کاشی وینیل لوکس) که به آن «کفپوش وینیل تایل» گفته می‌شود
  • و ورق وینیل یا همان کفپوش وینیل رولی

 بهترین گزینه برای شما و خانه شما، به عوامل مختلفی از جمله سلیقه، ملاحظات نصب و بودجه بستگی دارد.

ما در اینجا این انواع مختلف کفپوش وینیلی را معرفی می‌کنیم.

LVP یا پلانک وینیل لوکس (کفپوش وینیل شیت)

پلانک وینیل لوکس یا Luxury vinyl planks (LVP) که در حقیقت همان کفپوش وینیل شیت است، از تخته‌های بلند و باریک وینیل تشکیل شده که برای تقلید از سبک‌های محبوب‌ کفپوش چوبی طراحی شده است. این تخته‌ها ضخیم‌تر و سفت‌تر از ورقه وینیل به تنهایی هستند و به همین دلیل دوام آنها نیز بیشتر است. این کفپوش یکی از انواع کفپوش وینیل است که بسیار مورد استفاده قرار می‌گیرد.

اکثر انواع کفپوش وینیل شیت از پی‌وی‌سی ضخیم با یک لایه طراحی در قسمت بالایی تشکیل شده‌اند. لایه طراحی همان قسمتی است که به تخته‌ها ظاهر چوب می‌دهد. در بالای لایه طراحی یک لایه مقاوم قرار دارد که کفپوش وینیل را از آسیب و خط و خش محافظت می‌کند.

کنار هر تخته معمولا دارای شیار یا بخش‌های قفل‌مانندی است که به جفت‌شدن و چسبیدن قطعات مجاور کمک می‌کند. این اتصال محکم، علاوه بر آسانی نصب، سبب می‌شود آب از میان قطعات عبور نکرده و ظاهر کفپوش وینیلی کاملا یکپارچه و زیبا به‌نظر برسد. با این حال، برخی از انواع LVP یا پلانک وینیل لوکس با استفاده از چسب به زیر خود می‌چسبند. اما اتصال بدون چسب در این نوع از کفپوش وینیل معمول‌تر است.

 

کفپوش وینیل شیت یکی از انواع کفپوش وینیل

 

 

LVT یا کاشی وینیل لوکس (کفپوش وینیل تایل)

یکی دیگر از انواع کفپوش وینیل، LVT نام دارد. کاشی وینیل لوکس (LVT) که به آن کفپوش وینیل تایل هم گفته می‌شود، بسیار شبیه به LVP ساخته شده است، اما طراحی آن برای شبیه‌سازی سنگ، چینی یا کاشی سرامیک است. همانند LVP، LVT نیز دارای یک لایه وینیل ضخیم است که با یک لایه طراحی که طرح‌ها و بافت‌های سنگ طبیعی را در خود دارد تزئین می‌گردد. همچنین، دارای یک لایه مقاوم در قسمت فوقانی و در بسیاری از موارد یک لایه فومی و یا چوب‌پنبه‌ای در قسمت زیرین است. این کاشی‌ها با استفاده از چسب به قسمت زیرین متصل می‌شوند. به‌عبارت دیگر، قطعات کفپوش وینیل تایل، برخلاف شیت‌های وینیل به شکل قفلی به هم وصل نمی‌شوند. این نوع از انواع کفپوش وینیل نیز کاربرد زیادی دارند.

مزیت بزرگ LVT نسبت به کاشی سنتی، سهولت نصب آن است. LVT بسیار سریع و ساده نصب شده و برخلاف کاشی نیازی به دوغاب ندارد. این موضوع تا حد زیادی هزینه‌های نصب را کاهش می‌دهد.  LVT را می‌توان روی کفپوش‌های موجود نیز نصب کرد، بنابراین، نیازی به کندن کفپوش قدیمی نیست.

کفپوش وینیل تایل بسیار بادوام و ضد‌آب است و برای حمام، زیرزمین، آشپزخانه و سایر جاهای مرطوب مناسب است. این کفپوش‌ها مثل نوع قبلی به‌راحتی تمیز می‌شوند و نیازی به نگهداری زیادی ندارند.

کفپوش وینیل تایل

ورق وینیل یا کفپوش وینیل رولی چیست؟

یکی از انواع کفپوش وینیل نوع رولی است. ورق وینیل یا همان کفپوش وینیل رولی به دلیل خواص ضدآب آن و این واقعیت که بسیار مقرون‌به‌صرفه است، برای چندین دهه یک انتخاب محبوب برای پوشاندن کف بوده است. برخلاف کفپوش‌های رولی قدیمی، فناوری مدرن سبب شده است که انواع جدید ورق وینیل بسیار جذاب باشند. وینیل رولی می‌تواند ظاهر کفپوش‌های چوبی و سنگی را با هزینه بسیار کمی تقلید کند و فرآیند نصب بسیار آسان‌تری هم دارد.

همان‌طور که از نامش پیداست، انواع رولی کفپوش وینیل به شکل یک رول بزرگ و یکپارچه فروخته می‌شوند. آنها دارای قطعات مجزا نیستند و نیازی به چسباندن و یا نصب قطعات در کنار هم ندارند. کفپوش وینیل رولی در طول‌های یک یا دو متر و عرض 1.8 تا 3.6 ارائه می‌شود. تنها با باز‌کردن این رول می‌تواند قسمت‌ها مختلف کف را پوشش دارد.

این رول‌ها تنوع زیادی در طرح و رنگ را دارند و تمیزکردن آنها نیز مثل دو مورد قبلی آسان است. از نظر طرح و رنگ معمولا کفپوش وینیل رولی به دو دسته تقسیم می‌شود. یک دسته تک رنگ هستند و برای مثال در رنگ‌های کرم، آبی، سبز و… تولید می‌شوند. ممکن است کفپوش‌های تک رنگ دارای بافت در طراحی بوده و یا کاملا ساده باشند. کفپوش‌های رولی ساده معمولا برای پوشاندن فضاهایی مانند کف بیمارستان، مراکز تجاری، ورزشگاه‌ها و مراکز اداری استفاده می‌شوند.

دسته دوم کفپوش رولی در رنگ‌ها و طرح‌های طبیعی عرضه می‌شوند. آنها می‌توانند طرح و رنگ چوب، سنگ، سرامیک و… را تقلید کنند و در عین حال هزینه بسیار کمتری داشته باشند. این نوع کفپوش‌ها معمولا برای پوشاندن خانه استفاده می‌شوند.

روش نصب به دو روش شناور و چسبی است. انواع چسبی را می‌توان بر روی هر سطحی اعمال کرد. برای نصب به روش شناور، تنها دور کفپوش چسب زده می‌شود تا به اطراف سفت گردد. لازم به ذکر است که در بسیاری از موارد کفپوش وینیل رولی به شکل فرش و موکت پهن می‌شود و اطراف یا زیر آن به چیزی متصل نمی‌شود. در مواردی که سطح زیرین لیز نباشد، به خوبی می‌توان از این روش برای نصب کفپوش وینیلی رولی استفاده کرد.

کفپوش وینیل رولی

کفپوش وینیل رولی

چه نوع کفپوشی بخریم؟

انتخاب طرح و رنگ کفپوش وینیلی تا حدود زیادی به سلیقه شما و کاربرد کفپوش وینیل وابسته است. با این حال، انواع شیتی و تایلی نسبت به انواع رولی کفپوش وینیلی کاربرد بیشتری داشته و شکیل‌تر هستند. هر طرح و رنگ و مدلی از این کفپوش‌ها را انتخاب می‌کنید، باید کیفیت را در اولویت قرار دارید. برای این‌که کفپوش خریداری‌شده سال‌های زیادی دوام بیاورد و رنگ آن تغییر نکند، لازم است از کیفیت خوبی بهر‌مند باشد.

سخن آخر

انواع کفپوش وینیل در طیف‌ها مختلفی از طرح و رنگ عرضه می‌شوند. از نظر شکل ظاهری و شیوه نصب، این کفپوش‌ها به سه دسته رولی، شیتی و تایلی تقسیم‌بندی می‌شوند. انواع کفپوش وینیل رولی یکپارچه هستند، درحالی که انواع شیتی شبیه تخته‌های چوبی است که به هم متصل می‌شوند. انواع تایلی کفپوش وینیلی شبیه کاشی‌های سنگی است که با استفاده از چسب بر روی زمین نصب می‌شوند. انتخاب انواع کفپوش وینیل، طرح و کیفیت آنها تا حدود زیادی به سلیقه و بودجه شما وابسته است. کفپوش وینیل Polyflor یکی از کفپوش‌های باکیفیتی است که می‌توانید آن را در طرح‌های گوناگون خریداری نمایید.

Rate this post

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *