اخبار

در آینده نه چندان دور هوش مصنوعی و ربات ها در محیط کار میتوانند به کاهش حوادث انسانی کمک کنند

اخبار رباتیک

با وجود نگرانی‌های مستمر درباره وجود ربات ها در محیط کار ، تمرکز رباتیک بر ایمنی می‌تواند منجر به ایجاد شغل‌های جدید نیز بشود .

رباتیک در محل کار، به ویژه ربات‌های متحرک خودکار یا AMRها، ممکن است بتواند در کاهش صدمات و بهبود ایمنی در صنایع مختلف مؤثر باشد . بطور کلی  با وجود تلاش‌ها برای کاهش صدمات و مرگ و میر ، نرخ حادثه در محل کار در آمریکا در سه دهه گذشته تغییر زیادی نکرده است ، فناوری‌های جدید ممکن است به کمک بیایند.

رباتیک مدت‌هاست که توسط سازمان‌ها برای بهبود کارایی‌های عملیاتی استفاده می‌شود، اما با توجه به تمایل روزافزون شرکت‌ها به سوی  آینده‌ رباتیک، بهره‌های فراوانی که این فناوری به برنامه‌های ایمنی محیط کار می‌آورد نباید نادیده گرفته شود.

توسعه‌های اخیر در علوم داده و هوش مصنوعی  باعث میشوند که وسایل رباتیکی نه تنها قادر باشند وظایف پیچیده و دقیق را در کنار کارگران انسانی انجام دهند، بلکه در بسیاری از موارد، می‌توانند کاملاً تمامیت تماس کارکنان با ماشین‌آلات خطرناک و خطرات محیط کار را حذف کنند.

براساس اطلاعاتی که از مجلات علمی، مصاحبه‌ها با تولیدکنندگان و مطالعات موردی شرکت‌ها به دست آمده است،  این نوع فناوری بیشترین تأثیر را در ساخت و ساز انبوه خواهد داشت .

این فناوری همچنین برای تعدادی از محیط‌ های کار موثر است که در پایین بررسی میکنیم :

بازرسی فضاهای محدود و تأسیسات صنعتی: صنایع ساخت و ساز، معدن و برش‌زنی می‌توانند از ربات‌های متحرک خودکار با چرخ‌ها استفاده کنند تا خطرات موجود در محل کار را برای کارگران انسانی کاهش دهند.

حمل و نقل قطعات، کالاها و مواد: ربات‌های خودکار متحرک و وسایل حمل و نقل هدایت شده می‌توانند با استفاده از حسگرها و بینایی ماشین، خطر برخورد انسان و ماشین را کاهش دهند.

استفاده از بازوهای رباتیکی: تنظیمات خاصی از ربات‌ها می‌توانند برای برش و جوش دقیق، همچنین مدیریت مواد سمی، با دمای بالا و قابل انفجار استفاده شوند.

جابه‌جایی دستی ماشین: بازوهای رباتیکی می‌توانند به ماشین‌آلات خدمت کنند، قطعات را جایگزین کنند و فرآیندهای دستی را مدیریت کنند.

بعضی موانع ممکن است وجود داشته باشد، به ویژه برای عملیات‌های کوچکتر ، مانند هزینه و نگهداری مداوم. همچنین، برای مطابقت با نیازهای ایمنی منحصر به فرد و به دست آوردن بازدهی سرمایه‌گذاری، فناوری‌ها باید با محیط کار مناسب تنظیم شوند .

درباره اتوماسیون، انسان  ممکن است قابلیت‌های ربات‌ها را بیش از اندازه در نظر بگیرد ، و مهارت‌های خود را کم‌تر ارزیابی کنند. در بیشتر موارد، وسایل خودکار به انجام  وظایف انسان ها کمک می‌کنند یا برخی از تعاملات انسان-ماشین را حذف می‌کنند، اما کاملاً جایگزین شغل نمی‌شوند.

Rate this post

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *