مقالات

رنگ بندی کفپوش بیمارستانی

رنگ بندی کفپوش بیمارستانی

یکی از مهم‎ترین محصولاتی که در هنگام طراحی بیمارستان‌ها و مراکز درمانی مورد نیاز است، کفپوش بیمارستانی است. رنگ بندی کفپوش بیمارستانی می‌تواند تاثیر بسیار زیادی روی زیبایی بیمارستان‌ها، روحیه بیماران و اعضای خانواده آن‌ها در هنگام مراجعه به بیمارستان‌ها داشته باشد. اگر قصد خرید کفپوش بیمارستانی و درمانی برای محیط‌های مختلف را دارید، می‌توانید از رنگ‌های مناسب برای این کفپوش‌ها استفاده کنید. کفپوش‌های بیمارستانی باید دارای خاصیت آنتی باکتریال باشند تا آلودگی و بیماری‌های مختلف را منتقل نکنند. همچنین قابل شستشو بودن کفپوش‌های بیمارستانی می‌تواند مزایای زیادی را به همراه داشته باشد و از بروز مشکلات مختلف نیز جلوگیری کند.

کفپوش بیمارستانی رنگی

کفپوش بیمارستانی رنگی یکی از انواع کفپوش‌های موجود در بازار است که به واسطه داشتن رنگدانه‌های مختلف، می‌تواند برای کف بیمارستان‌ها گزینه خوبی محسوب شود. این کفپوش‌ها معمولا از جنس پی وی سی یا پلی یورتان هستند. البته کفپوش‌های اپوکسی نیز محبوبیت بسیار زیادی در محیط‌های بیمارستانی دارند. همه این کفپوش‌ها ساخت دست هستند و می‌توان با اضافه کردن رنگدانه‌های مختلف به آن‌ها، از آن‌ها برای محیط‌های بیمارستانی استفاده کرد.

به طور کلی، توصیه می‌شود که برای زیبایی محیط‌های بیمارستانی حتما از کفپوش بیمارستانی رنگی استفاده شود؛ اما انتخاب رنگ کفپوش نیز از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است. رنگ‌های روشن می‌توانند باعث بزرگ‎تر نشان دادن فضای بیمارستان و حفظ روحیه بیماران شوند. برعکس رنگ‌های تیره مانند طوسی تیره، مشکی و … باعث افسردگی و ناراحتی بیماران می‌شوند.

بنابراین، اگرچه رنگ بندی کفپوش بیمارستانی بسیار تنوع دارد؛ اما این موضوع نباید باعث شود تا بدون در نظر گرفتن اهمیت رنگ برای کفپوش‌های بیمارستانی، این کفپوش‌ها را انتخاب کنید. حتما رنگ‌های مختلف کفپوش‌های بیمارستانی را بررسی نمایید و بر اساس نیاز خود، این کفپوش‌ها را سفارش دهید. در نظر داشته باشید که محل قرارگیری کفپوش بیمارستانی رنگی نیز می‌تواند روی انتخاب رنگ موثر باشد. به طور مثال کفپوش‌هایی که در محیط اتاق عمل استفاده می‌شوند با کفپوش‌هایی که در اتاق بیماران مورد استفاده قرار می‌گیرند، متفاوت‌اند.

رنگ بندی کفپوش‌های بیمارستانی

رنگ بندی کفپوش‌های بیمارستانی

تاثیرات رنگ کفپوش بیمارستانی در روحیه بیماران

بیمارستان‌ها و مراکز درمانی، مکان‌های پرازدحام و پر رفت و آمدی هستند که هر روز بیماران و خانواده‌های زیادی به آن‌ها مراجعه می‌کنند. حفظ روحیه بیماران در بیمارستان‌ها از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است. به طوری که باید در هنگام طراحی دکوراسیون بیمارستان و اتاق‌ها، به روحیه بیمارستان و اعضای خانواده آن‌ها توجه بیشتری شود.

رنگ بندی کفپوش بیمارستانی می‌تواند تاثیر بسیار زیادی روی روحیه بیماران داشته باشد. به طوری که طبق آمارهای موجود، حتی رنگ کفپوش‌ها باعث ایجاد حس آرامش در افراد می‌شود و اجازه استرس و اضطراب را به خانواده‌های بیماران نمی‌دهد. انتخاب یک رنگ جذاب در کنار آرامش دهنده، باعث می‌شود تا بیماران و خانواده‌های آن‌ها احساس ترس کمتری در محیط‌های بیمارستانی داشته باشند.

تاثیر استفاده از کفپوش رنگی برای بیمارستان

تاثیر استفاده از کفپوش رنگی برای بیمارستان

چگونه می‌توان کفپوش‌های بیمارستانی را برای آسایش مردم استفاده کرد؟

استفاده از بهترین رنگ‌های کفپوش بیمارستانی می‌تواند باعث شود تا استرس و اضطراب مردم در هنگام حضور در مراکز درمانی به شدت کاهش پیدا کند. این موضوع مزیت تنوع رنگ بندی کفپوش بیمارستانی وینیل است که به افراد طراحی کننده محیط‌های بیمارستانی این امکان را می‌دهد تا با خیالی راحت، بهترین طرح‌ها را برای کفپوش‌های بیمارستانی انتخاب کنند.

رنگ‌های روشن مانند آبی، سفید و سبز می‌توانند باعث ایجاد آسایش و رفع استرس در بیماران، مراقبان آن‌ها و حتی پرسنل بیمارستان شوند. رنگ‌های تند مانند نارنجی، قرمز و … اصلا برای محیط‌های بیمارستانی پررفت و آمد گزینه خوبی نیستند و باعث ایجاد استرس و نگرانی در میان افراد حاضر در بیمارستان می‌شود. به ویژه اگر این رنگ‌های تند به‎صورت یکدست روی زمین و کف بیمارستان اجرا شود.

تنوع رنگ در کفپوش‌های بیمارستانی

تنوع در کفپوش‌های بیمارستانی بسیار زیاد است. به طوری که می‌توان آن‌ها را بر اساس سلیقه و بازه سنی بیماران سفارش داد و در محیط‌های بیمارستانی استفاده کرد. رنگ بندی کفپوش بیمارستانی رولی به طراحان بیمارستان‌ها و مراکز درمانی این امکان را می‌دهد تا این کفپوش‌ها را با طرح‌های مختلفی در کف بیمارستان‌ها اجرا کنند. به طور مثال امکان اجرای کفپوش‌های بیمارستانی به صورت چند رنگ و با ترکیب خطوط صاف و هندسی وجود دارد.

هدایت افراد به قسمت‌های مختلف بیمارستان با رنگ بندی کفپوش بیمارستانی

یکی از مهم‎ترین اهداف استفاده از کفپوش‌های بیمارستانی با رنگ بندی‌های متنوع، هدایت افراد به قسمت‌های مختلف است. در مراکز درمانی که تعداد بخش‌ها بسیار متنوع است و ممکن است بیماران به محض ورود به بیمارستان گیج شوند، می‌توان با کمک کفپوش‌های رنگی یک راهنما برای بیماران و راهنمایان آن‌ها ایجاد کرد. به طوری که هر بخش از بیمارستان دارای یک کفپوش با رنگ مشخص باشد.

به طور مثال، برای ورود به آزمایشگاه می‌توان یک نوار باریک در کنار کفپوش‌های بیمارستانی به رنگ قرمز ایجاد کرد تا بیمار با دنبال کردن آن خط به آزمایشگاه بیمارستان برسد. برای هر بخش از بیمارستان مانند بخش مراقبت‌های ویژه، آی سی یو، ‌ام آر آی و … امکان انتخاب یک رنگ خاص برای کفپوش وجود دارد. حتی می‌توان کفپوش‌های رنگی را به‎صورت باریک برش داد و در کنار هم نصب کرد تا در نهایت بیمار با دنبال کردن این کفپوش‌ها به محل مورد نظر خود برسد. دستورالعمل خاصی برای استفاده از رنگ‌های خاص برای هدایت مردم به بخش‌های مختلف بیمارستان وجود ندارد. بنابراین، طراحان بیمارستان‌ها و مراکز درمانی می‌توانند از رنگ‌های مناسب برای کفپوش‌های بیمارستانی استفاده کنند.

بهترین رنگ کفپوش بیمارستانی

بهترین رنگ کفپوش بیمارستانی

تفاوت استفاده از رنگ‌های مختلف کفپوش بیمارستانی در بخش‌های عمومی و غیر عمومی بیمارستان

بخش‌های عمومی بیمارستان بخش‌های پررفت و آمدی هستند که هر روز افراد زیادی در بازه‌های سنی مختلف به آن جا مراجعه می‌کنند. انتخاب رنگ مناسب برای کفپوش‌های بخش عمومی بیمارستان از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است. معمولا از رنگ‌های سفید، سبز و آبی برای طراحی بخش‌های عمومی بیمارستان استفاده می‌کنند. طراحی دیوارها باید با رنگ سفید انجام شود تا بیمار احساس بدی در هنگام قرار گرفتن روی تخت بیمارستان نداشته باشد. در بخش غیر عمومی کودکان می‌توان از رنگ بندی کفپوش بیمارستانی وینیل بر اساس سلیقه کودکان استفاده کرد. به طور مثال استفاده از کفپوش‌های صورتی و رنگ شاد برای این محیط‌ها امکان‎پذیر است.

در بخش‌های غیر عمومی بیمارستان مانند بخش مراقبت‌های ویژه انتخاب کفپوش‌های باکیفیت و آنتی باکتریال اهمیت بسیار زیادی دارد. معمولا از کفپوش‌های سفید با ترکیب رنگ آبی در این بخش‌ها استفاده می‌شود که به طور دقیق امکان مشاهده هر گونه آلودگی روی سطح وجود نداشته باشد.

سخن پایانی

با توجه به اهمیت رنگ بندی کفپوش بیمارستانی و طراحی داخلی بیمارستان‌ها و مراکز درمانی، در این مقاله به‎طور کامل در مورد این موضوع صحبت کردیم. رنگ‌هایی که در محیط‌های بیمارستان مورد استفاده قرار می‌گیرند، باید تا حد ممکن روشن و بازتاب دهنده نور باشند. این موضوع در روحیه بیماران بسیار موثر است و باعث بهبود سلامت آن‌ها خواهد شد.

Rate this post

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *