مقالات

0 تا 100 اطلاعات مورد نیاز برای کاهش مصرف انرژی

کاهش مصرف انرژی

تاثیر کفپوش‌های خانگی در کاهش مصرف انرژی

یکی از مهم‌ترین اقدامات طراحی ساختمان تغییر الگوی مصرف انرژی است. طراحان داخلی با تکیه بر فناوری نوین روز دنیا از عایق‌های حرارتی در کف، سقف و دیوار ساختمان استفاده می‌کنند تا هزینه‌های مصرف انرژی را کاهش دهند. در این مطلب قصد داریم

درباره ضرورت استفاده از کفپوش مناسب برای کاهش مصرف انرژی صحبت کنیم و مناسب‌ترین انواع کفپوش خانگی را به شما معرفی کنیم.

ضرورت صرفه‌جویی در مصرف انرژی چیست؟

استفاده از مناسب‌ترین انواع کفپوش خانگی و کاهش مصرف انرژی در ساختمان مسکونی به دلایل مختلفی قابل اهمیت است. اولین مزیت این اقدام مدیریت مصرف انرژی و پایین آمدن هزینه مصرف انرژی است. از طرف دیگر کفپوش با تاثیر در مصرف انرژی می‌تواند میزان انتشار کربن دی‌اکسید و آسیب به محیط زیست را هم کاهش دهد و از بروز فاجعه‌های طبیعی پیشگیری نماید.

نقش کلیدی کفپوش خانگی در مدیریت مصرف انرژی

طراحان داخلی می‌توانند اقدامات موثری در جهت استفاده از متریال‌های مناسب برای تجهیز و بازسازی ساختمان و کاهش مصرف انرژی در ساختمان انجام دهند. به طور مثال با استفاده از یک کفپوش مناسب و عایق بندی کف ساختمان می‌توان دمای هوای ساختمان را ثابت نگه داشت تا انرژی گرمایی یا سرمایی از طریق کف ساختمان هدر نرود و لازم نباشد استفاده از وسایل سرمایشی و گرمایشی را افزایش دهیم.

به همین دلیل لازم است کف منزل با یکی از انواع کفپوش خانگی پوشانده شود. موارد زیر متداول‌ترین کفپوش‌هایی هستند که در منزل مورد استفاده قرار می‌گیرند.

  • پارکت

پارکت یکی از پرطرفدارترین کفپوش‌هایی که در ساختمان‌های مسکونی برای پوشاندن کف استفاده می‌شود. پارکت عایق حرارتی مناسبی است که از انتقال حرارت جلوگیری می‌کند و هزینه‌های مصرف انرژی را کاهش می‌دهد.

پارکت علاوه بر تاثیر در مصرف انرژی و بهینه سازی دمای محیط محدودیتی در طرح و رنگ برای خریداران ایجاد نمی‌کند. بنابراین طراح داخلی می‌تواند به راحتی در تکمیل دکوراسیون داخلی از رنگ‌های مختلف پارکت استفاده کند.

 تنها نکته‌ای که باید در نظر داشته باشیم این است که پارکت برای ساختمان‌های با گرمایش از کف مناسب نیست و ماندگاری پایینی دارد. زیرا گرمایش از کف موجب تغییر کیفیت کفپوش و باد کردن آن می‌شود.

  • کفپوش pvc

کفپوش pvc مناسب‌ترین کفپوش برای ایجاد عایق حرارتی و کاهش مصرف انرژی است. همچنین می‌تواند از انتقال آلودگی صوتی هم جلوگیری کند. در میان انواع کفپوش، کفپوش pvc به دلیل خاصیت نفوذناپذیری آب طرفداران زیادی دارد و نظافت را آسان‌تر می‌کند.

  • کفپوش سنگ و سرامیک

یکی از قدیمی‌ترین کفپوش‌هایی که در منازل مسکونی مورد استفاده قرار می‌گیرد، کفپوش سنگی است. این کفپوش‌ها جلوه و زیبایی خاصی که به فضای خانه می‌دهند، قیمت مناسبی دارند و به سادگی تمیز می‌شوند.

در صورتی که از سنگ یا سرامیک برای پوشاندن کف اتاق‌ها یا آشپزخانه استفاده کنید، لازم نیست هزینه بالایی برای مصرف انرژی وسایل سرمایشی و گرمایشی بپردازید. زیرا عایق حرارتی ایجاد شده از هدر رفتن انرژی جلوگیری می‌کند.

حتی در صورتی که منزل شما مجهز به گرمایش از کف باشد، خاصیت رسانایی سنگ در برابر گرما می‌تواند رضایت شما را جلب کند.

  • موکت

بین انواع کفپوش مناسب منزل که موجب کاهش مصرف انرژی می‌شود، باید به موکت هم اشاره کنیم. موکت جزو منسوجات ضخیم است که برای پوشاندن کف منزل دوام و ماندگاری بالایی دارد و در طرح‌ها و رنگ‌های متنوع طراحی و تولید می‌شود تا خریداران بتوانند متناسب با سلیقه خود کفپوش مناسب را انتخاب کنند.

 با توجه به اینکه کرک و پرز موکت از الیاف طبیعی یا مصنوعی ساخته شده، می‌تواند عایق مناسبی در مقابل سرما یا گرما باشد و با حفظ دمای محیط از هدر رفتن انرژی جلوگیری کند.

  • انواع فرش ماشینی و دستبافت

همان‌طور که موکت برای پوشاندن کف قسمت‌های مختلف منزل استفاده می‌شود، می‌توان از انواع فرش دستبافت و ماشینی هم برای کاهش هزینه‌های مصرف انرژی استفاده کرد.

  • کفپوش اپوکسی

  کفپوش اپوکسی یا بدون درز یکی از کفپوش‌های جدیدی است که به شکل مایع یکپارچه است و با ضخامت مناسبی روی بتن، سیمان، سنگ یا فلز اجرا می‌شود. این محصول با طرح‌های متنوع و دوام بالایی که دارد متقاضیان زیادی دارد و با ایجاد عایق، می‌تواند در کاهش مصرف انرژی ساختمان مسکونی تاثیرگذار باشد

کاهش مصرف انرژی

کاهش مصرف انرژی

بهبود کیفیت هوای خانه

شاید تصور کنید انواع کفپوش خانگی، فقط جنبه زیبایی و کاهش مصرف انرژی دارند. در حالی‌که یکی دیگر از تاثیرات استفاده از انواع کفپوش عایق در منزل مسکونی بهبود کیفیت هوای خانه است.

 زیرا کفپوش‌ها علاوه بر اینکه آلاینده‌ای را وارد محیط خانه نمی‌کنند، از تجمع گرد و خاک و آلاینده‌ها در اتاق‌ها، سالن پذیرایی و آشپزخانه  هم جلوگیری می‌کنند. به طور مثال موکت علاوه بر تاثیر در مصرف انرژی، می‌تواند آلودگی و گرد و غبار را بین الیاف گیر بیندازد و در کیفیت هوای منزل تاثیرگذار باشد.

طراحی خانه های مدرن سازگار با محیط زیست

انتخاب کفپوش مناسب و تاثیر آن در کاهش مصرف انرژی و بهبود کیفیت هوای خانه، از نظر طراحان داخلی دور نمی‌ماند. البته لازم است آن‌ها با توجه به تنوع بالای کفپوش‌های عایق ساختمان به سازگار بودن عایق‌ها با محیط زیست هم توجه کنند.

قطعا مواد ارگانیک نظیر چوب، پشم و سنگ‌های طبیعی که سازگار با محیط زیست هستند و آسیبی به آن وارد نمی‌کنند، برای انتخاب کفپوش و ایجاد عایق حرارتی انتخاب‌های مسئولانه‌تری هستند. زیرا این مواد اولیه علاوه بر اینکه آسیبی به محیط زیست وارد نمی‌کنند، تجدیدپذیر هستند.

سایر ویژگی‌های بااهمیت در انتخاب کفپوش خانگی شامل موارد زیر است.

  • ماندگاری کفپوش

یکی از ویژگی‌های بااهمیت که هنگام انتخاب کفپوش برای کاهش مصرف انرژی باید به آن توجه داشته باشیم، ماندگاری کفپوش است. زیرا کفپوش‌ها به دلیل رفت و آمدهای مکرر اعضای خانواده یا مهمانان در معرض سایش و فرسودگی هستند و انتخاب کفپوش ماندگار اقدامی به‌صرفه است.

  • انعطاف‌پذیری کفپوش ساختمان مسکونی

کفپوش مناسب برای کاهش مصرف انرژی باید انعطاف پذیر هم باشد. به همین دلیل به خریداران توصیه می‌کنیم محصولی را انتخاب کنند که در صورت نیاز به تعمیر یا تعویض، امکان جابه‌جا کردن قطعات آن وجود داشته باشد و لازم نباشد تمام کفپوش تعویض شود.

به طور مثال وقتی از یک کفپوش مدولار در ساختمان مسکونی استفاده می‌کنید، می‌توانید به جای اینکه کل کفپوش را تعویض کنید، فقط قسمت آسیب‌دیده را جایگزین کنید.

  • قیمت مناسب کفپوش

کفپوش‌هایی که در منزل مورد استفاده قرار می‌گیرد، از لحاظ ویژگی‌های ظاهری، رنگ، مدل و جنس تنوع بالایی دارند. همچین این کفپوش‌ها بازه‌ قیمتی گسترده‌ای دارند تا خریداران بتوانند متناسب با بودجه‌ای که در اختیار دارند، یک کفپوش قیمت مناسب را برای کاهش مصرف انرژی انتخاب کنند.

جمع بندی

همان‌طور که انرژی سرمایشی یا گرمایشی از پنجره و دیوار هدر می‌رود، از کف ساختمان هم هدر می‌رود و لازم است با کفپوش مناسب پوشانده شود. در این مطلب سعی کردیم شما را با ضرورت استفاده از کفپوش برای کاهش مصرف انرژی و سایر مزایای نصب آن آشنا کنیم.

Polyflor تولید کننده طیف وسیعی از انواع کفپوش ها و دیوارپوش های خانگی ، تجاری ، ورزشی و بیمارستانی بوده که از سال ۱۹۱۵ در کشور انگلستان فعالیتش را آغاز کرده است.

تنوع محصولات در برند Polyflor به گونه ای است که تمامی نیازها در حوزه های کاربرد ، طراحی و نصب را پوشش می دهد از همین رو در حال حاضر محصولات این برند در  بیش از ۷۰ کالکشن و ۱۰۰۰ طرح و رنگ ارائه می شود.

Polyflor یک برند کیفیت محور است که فرآیندهای تولید و سیستم های آن دارای گواهی ISO 9001 است.

همچنین Polyflor کاملا متعهد به کاهش اثرات زیست محیطی تولیدات و فرآیندهای خود بوده و از طرفی مطابق با ISO 14001 فعالیت می نماید.

 شما میتوانید با مراجعه به سایت پلی فلور ایران (www.Polyfloriran.com) انواع کفپوش های شرکت پلی فلور ساخت کشور انگلستان را مشاهده کنید و برای خرید مشاوره رایگان دریافت نمایید. همچنین برای اطمینان از همخوانی طرح کفپوش انتخابی با دکوراسیون داخلی منزل یا محیط کار خود میتوانید از کارشناسان طراح شرکت پلی فلور مشاوره بگیرید.

امیدواریم این اطلاعات برای شما کافی باشد.

Rate this post

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *