مقالات

استانداردهای کفپوش بیمارستانی چیست؟

استانداردهای کفپوش

بررسی استانداردهای کفپوش بیمارستانی

انتخاب صحیح کفپوش برای بیمارستان‌ها و مراکز درمانی به این دلیل که از مکان‌های پرتردد برای عبور و مرور بیماران و همراهان آن‌ها به شمار می‌روند، بسیار اهمیت دارد.

یک کفپوش مناسب که بر اساس استانداردهای سازمان جهانی استانداردسازی تولید شده است، می‌تواند ورود باکتری و میکروب‌ها را به فضاهای عمومی مانند بیمارستان‌ها به حداقل برساند.

بنابراین، با توجه به نقش کفپوش‌ها در ایجاد و بهبود بهداشت عمومی، ما در ادامه این مقاله، قصد داریم تا استانداردهای کفپوش بیمارستانی را برای شما بیان کنیم.

بررسی مهم‌ترین استانداردهای کفپوش بیمارستانی

تولیدکنندگان کفپوش برای تأیید محصولات خود و اطمینان از این که محصولاتشان با استانداردهای کفپوش بیمارستانی مطابقت دارد، نیاز دارند تا از طریق سیستم کنترل کیفیت، کفپوش تولیدی خود را مورد بررسی و آزمایش قرار دهند.

بر این اساس، ما در ادامه سعی داریم تا استاندارد های سال 2023 برای کفپوش بیمارستانی را مورد بررسی قرار دهیم.

1. گواهینامه Phthalate-free

یکی از استانداردهای کفپوش بیمارستانی، عدم استفاده از ترکیبات فتالت در آن‌ها است. فتالات نوعی ماده شیمیایی نرم‌کننده حاوی مواد سرطان‌زا و خطرناک هستند و به موادی مانند PVC افزوده می‌شوند تا انعطاف‌پذیری و دوام آن‌ها را افزایش دهند. در حالی که استفاده از فتالات در بسیاری از محصولات همچون انواع پلاستیک‌ها، اسباب‌بازی، چسب، رنگ، جوهر، پرده‌های حمام، ظروف پلاستیکی و … رواج دارد اما ترکیبات آن می‌تواند اثرات مضری بر روی سلامتی انسان‌ها با مختل کردن غدد درون‌ریز و هورمون‌های آن‌ها داشته باشد.

2. گواهینامه Non-Slip

لغزش و افتادن افراد ازجمله خطراتی است که وقوع آن به ویژه برای بیماران می‌تواند بسیار خطرناک باشد. اگرچه نمی‌توان از ریختن مایعات بر روی زمین جلوگیری کرد یا چربی و مواد شوینده کف زمین را به طور مرتب پاکسازی کرد اما می‌توان با استفاده از یک کفپوش بیمارستانی استاندارد و ایمن تا حد امکان این خطر لغزش و سر خوردن افراد را از میان برد. این کفپوش‌ها به دلیل این که در تولید آن‌ها از آلترو و سنگدانه استفاده شده است از میزان چسبندگی بیشتری برخوردارند و در برابر لغزش مقاوم‌اند.

بر این اساس، گواهینامه‌های استاندارد DIN 51130 آلمان و گواهینامه EN 13893 از شناخته‌شده‌ترین استانداردهای تعیین مقاومت سطح در مقابل لغزش‌اند.

3. گواهینامه CE

وجود این نشان در استانداردهای کفپوش بیمارستانی، تضمین می‌کند که این محصولات از الزامات ایمنی، بهداشت و حفاظت از محیط زیست مورد تأیید اتحادیه اروپا برخوردارند.

4. گواهینامه حفاظت از حریق

اکثر مراجعین و بیماران از راه‌های مقابله با آتش آشنایی ندارند یا به دلیل بیماری، محدودیت حرکتی دارند. از طرف دیگر، پزشکان، پرستاران و سایر پرسنل بیمارستان نیز موظف به کمک هستند و شرایط خروج از آتش را ندارند. در این شرایط، استفاده از کفپوش بیمارستانی استاندارد که بتواند وضعیت موجود را بهبود دهد، بسیار مهم است.

در این راستا، EN 13501 یک استاندارد ایمنی در مقابل آتش است و ضمانت می‌کند که کفپوش‌های مورد تأیید این استاندارد در برابر شعله مقاوم‌اند و موقع آتش‌سوزی، هیچ گونه دودی از خود منتشر نمی‌کنند.

5. گواهینامه EN 425

این استاندارد اروپایی، پایداری کفپوش بیمارستانی را در مقابل چرخ‌های صندلی مورد آزمایش قرار می‌دهد و تضمین می‌کند که کفپوش‌ها از مقاومت بالا در برابر اجسام سنگین برخوردارند.

6. گواهینامه اتاق تمیز

گواهینامه اتاق تمیز یکی دیگر از استانداردهای کفپوش بیمارستانی است و به یک منطقه بسیار تمیز اشاره دارد که در آن درجه حرارت، کیفیت هوا و رطوبت نسبی، تحت مدیریت دقیق قرار می‌گیرد تا سایر آلودگی‌ها و ذرات گرد و غبار از بین بروند. کفپوش‌هایی که موفق به دریافت این استاندارد می‌شوند، از انتشار گرد و غبار، مواد فرار و سمی و همچنین آلاینده‌ها به هوای داخل محیط جلوگیری می‌کنند.

7. گواهی استاندارد سایز و ابعاد کفپوش

استاندارد سایز و ابعاد کفپوش (EN 426) از استانداردهای کفپوش بیمارستانی اروپایی است که برای تعیین عرض، طول، ضخامت و ارتجاعی بودن کفپوش‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد تا بتوانند برای استفاده در هر بیمارستانی مناسب باشند و نیاز آن فضا را برآورده کنند.

8. گواهی تست مقاومت و ضد آب بودن کفپوش

استاندارد تست مقاومت و ضد آب بودن کفپوش، استانداردی است که درجه حفاظت کفپوش در برابر نفوذ اجسام خارجی مانند گرد و غبار، آب و سایر مایعات را مشخص می‌کند. کفپوش‌هایی که این برچسب مقاومت در برابر نفوذ آب را دارند، تضمین می‌کنند که تحت تأثیر آب یا رطوبت فضای داخل بیمارستان قرار نمی‌گیرند و با کنترل نشت آب می‌توانند از آسیب به کفپوش جلوگیری کنند.

9. گواهینامه EN 649

این استاندارد اروپایی یکی دیگر از استانداردهای کفپوش است که برای کمک به مشتریان در انتخاب خود، ویژگی‎های کفپوش همگن و ناهمگن را بر پایه پلی وینیل کلراید به صورت رول یا کاشی مشخص می‌کند و نشان می‌دهد که هر کفپوش برای کدام مناطق می‌تواند خدمات رضایت‌بخشی را ارائه دهد.

10. گواهینامه EN 1815

استاندارد EN 1815 روشی را برای ارزیابی الکتریسیته ساکن و تعیین ولتاژ بدن فرد به هنگام راه رفتن بر روی یک کفپوش انعطاف‌پذیر یا لمینت مشخص می‌کند. کفپوش‌هایی که برچسپ گواهی EN 1815 را دارند از ویژگی “آنتی استاتیک” برخوردارند که این امر باعث می‌شود تا فرد بلافاصله پس از راه رفتن بر روی کفپوش، الکتریسیته ساکن در بدنش تخلیه شود و به این صورت از ایجاد جرقه در اثر اصابت بدن فرد با اجسام جلوگیری به عمل آید.

استانداردهای کفپوش

استانداردهای کفپوش

11. گواهینامه EN 685

این استاندارد اروپایی یک سیستم طبقه‌بندی با شناسه 34 برای مکان‌های عمومی و شناسه 43 برای مکان‌های صنعتی بر اساس مقاومت کفپوش‌ها ارائه کرده است. این طبقه‌بندی بر اساس الزامات عملی به تولیدکنندگان و مصرف‌کنندگان کمک می‌کند تا بتوانند کلاس مناسبی از کفپوش‌ها را برای استفاده در مکان‌های مورد نظرشان انتخاب کنند.

12. گواهینامه EN 423

EN 423 یکی دیگر از استانداردهای کفپوش اروپایی است که روشی را برای تعیین مقاومت کفپوش در برابر آن دسته از مواد شیمیایی که ممکن است در معرض آن قرار بگیرند، مشخص می‌کند.

13. گواهینامه DIN 52612

این گواهینامه برای محاسبات رسانایی گرمایی و مقاومت انتقال حرارتی ارائه شده است تا میزان مقاومت کفپوش در برابر گرما را اندازه‌گیری کند.

14. گواهینامه استاندارد ایزو

سازمان جهانی استاندارد (ISO)، مجموعه‌ای از استانداردها برای صنعت مراقبت بهداشتی است که این استانداردها در سطح بین‌المللی مورد تأیید کارشناسان قرار گرفته‌اند. سازمان غیر دولتی ایزو با بهبود مستمر این استانداردها سعی می‌کند تا به مشتریان در مورد کیفیت محصولات و خدمات اطمینان دهد و سلامت و ایمنی افراد را در بخش‎های مختلف تولید دارو، بیمارستان، صنایع تجهیزات پزشکی و … تضمین کند.

15. گواهینامه ISO 9001

گواهینامه ایزو 9001 برای کفپوش بیمارستانی استاندارد

با استقرار سیستم مدیریت کیفیت (QMS) در یک سازمان از طریق استاندارد ISO 9001، سازمان می‌تواند بررسی‌های مدیریتی دوره‌ای و ممیزی‌های داخلی را برای بررسی هر گونه نقص در سیستم انجام دهد و اقدامات اصلاحی را برای اطمینان از یک QMS مؤثر اعمال کند.

16. گواهینامه ISO 14001

ISO 14001 از دیگر استانداردهای کفپوش ایزو است که به پیاده‌سازی سیستم مدیریت محیطی در سازمان‌ها کمک می‌کند تا اثرات مخرب زیست محیطی در تولید کفپوش‌ها را کاهش دهد.

17. گواهینامه ISO 4918

این استاندارد، روش‌هایی را برای ارزیابی میزان تغییر شکل و آسیب‌دیدگی کفپوش شامل ساییدگی، تغییر رنگ کفپوش، فرورفتگی در اثر حرکت چرخ‌های صندلی بر روی آن و همچنین میزان پایداری کفپوش برای بررسی اتصالات لایه‌های آن را ارائه می‌کند.

جمع‌بندی

استانداردهای کفپوش بیمارستانی برای مطابقت این محصولات با بالاترین استانداردهای بهداشتی طراحی شده‌اند تا محیطی بهداشتی را برای بیماران و مراجعین بیمارستان‌ها و کلینیک‌های پزشکی فراهم کنند و در عین حال، در مقابل لغزش، حرارت، سایش و ضربه مقاوم باشند. در مراحل ساخت و باز سازی بیمارستان ها و ساختمان های پزشکی درمانی انتخاب نوع مناسب کفپوش بیمارستانی که دارای استانداردهای کفپوش بیمارستانی باشد بسیار مهم است. کفپوش پلیفلور دارای بالاترین استاندارد های بین المللی است که در شهر منچستر کشور انگلستان در کارخانه پلی فلور تولید میشوند .

شما میتوانید برای کسب اطلاعات بیشتر از مدل های مختلف کفپوش های پلی فلور از جمله کفپوش های اداری تجاری ، کفپوش های وینیل ، کفپوش های خانگی و کفپوش های بیمارستانی با شماره تلفن های درج شده در سایت تماس بگیرید.

 

Rate this post

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *